پیش از آغاز جنگ علیه سوریه :جان کری در نقش کولین پاول
ترجمه توسط حمید محوی ترجمه توسط حمید محوی

 

نوشتۀ آلکس لانتیه

مرکز مطالعات جهانی سازی. 28 اوت 2013

World Socialiste Web Site
wsws.org

27 اوت 2013


منطقه : ایالات متحده، خاورمیانه و آفریقای شمالی

مضمون : جنگ ایالات متحده – ناتو

تحلیل : سوریه

 

Par Alex Lantier

Mondialisation.ca, 28 août 2013






دیروز، وزیر امور خارجۀ آمریکا جان کری برای اعلام  بیانیۀ سراپا دروغ خود که مرتبط به حملۀ قریب الوقوع ایالات متحده و ناتو علیه سوریه بود و برای آمادی سازی افکار عمومی تدارک دیده شده بود، در تلویزیون ملی حضور به هم رساند. در این نمایش تلویزیونی، جان کری را دیدیم که در نقش کولین پاول در سال 2003 ایفای نقش می کرد.

5 فوریه 2003، پاول که وزیر امور خارجۀ دولت بوش بود، در اجلاس سازمان ملل متحد بیانیۀ خود را که به شکل اسفناکی شهرت خاص و عام دار دبه اطلاع عموم رساند.

طی دو ساعت، عکس، نقشه به علاوه نوار صوتی، رئیس دیپلماسی آمریکا از راه اندازی جنگ علیه عراق دفاع کرد. او ادعا می کرد که مدارک عرضه شده نشان می دهد که عراق سلاح کشتار جمعی در اختیار دارد و بر آن است تا آنرا علیه تمام جهان به کار ببرد.

رسانه ها و سیاستمداران هر دو حزب برای پاول دست زدند و اعلام داشتند که ژنرال قدیمی مدارک قاطعانه ای برای اثبات وجود برنامۀ عظیم سلاح کشتار جمعی در عراق عرضه کرده است. شش هفته بعد، عراق زیر باران بمب بود و تهاجم آمریکا آغاز شد.

سخنرانی پاول متنی بود که الیاف آن با ترکیب دروغ بافته شده بود. هیچ یک از گزارشات او دربارۀ اورانیوم کونسانتره «کیک زرد» در نیجریه، استوانه های آلومینیوم یا آزمایشگاه های تسلیحاتی متحرک حقیقت نداشت. در آن دوران «وورد سوسیالیست وب سایت» نوشته بود که پروندۀ عراق «شوخی دیپلماتیکی است که انباشته از بی شرمی و کلاهبرداری...بر اساس دروغی عظیم  تدارک دیده شده بود، یعنی تهاجم قریب الوقوع به دلیل موهومی سلاح های کشتار جمعی عراق و تهدید فرضی بغداد در بکار بستن آن علیه امنیت ایالات متحده و علیه صلح جهانی.» این موضوع در واقع به عنوان شوخی مضحک دیپلماتیک که روی دروغی عظیم مطرح شده بود  بعدها آشکار شد.

سخنرانی کری ده سال پس از این کارناوال مسخره و در عین حال دردناک شرم بیشتری ندارد. در واقع اگر در مقایسۀ برآئیم، حتی می توانیم بگوییم سخنرانی پاول شاهکاری بود که جزئیات هنرمندانه ای داشت.

تمام پرونده ای که جان کری علیه رژیم سوریه روی پیشخوان گذاشته است عبارتا ست از نکوهش اخلاقی کلی سلاح های شیمیائی. با ترسیم « تصویر دلخراش» قربانیانی که فرضا در غوطه (در حاشیۀ دمشق) قربانی سلاح شیمیائی بوده اند، او چنین اظهار داشت که : «قتل عام کور شهروندان، قتل زنان، کودکان و عابران بی گناه توسط سیاه شیمیائی بی شرمی ضد اخلاقی است.»

دولت ایالات متحده و به همین گونه هم پیمانان آن در بریتانیا، فرانسه و آلمان به هیچ عنوان در وضعیتی نیستند که بتوانند به در مورد کاربرد سلاح شیمیائی یا هر گونه موضوع دیگری به دیگران درس اخلاق بدهند. پرونده ای کامل از جنایات جنگی و شقاوت توسط امپریالیسم آمریکا و اروپا چند جلد کتاب را در برخواهد گرفت.

واشینگتن شهرهای عراقی را کاملا به اورانیوم ضعیف شده و فسفر سفید آلوده کرده است. پیش از جنگ علیه عراق، ایالات متحده بیش از 80 میلیون لیتر مادۀ شیمیائی معروف به مادۀ نارنجی روی ویتنام، لائوس و کامبوج ریخت که نوعی سلاح شیمیائی است و میلیون ها نفر از مردم منطقه را آلوده کرده است. ایالات متحده تنها کشوری است که علیه شهرهای بی دفاع سلاح اتمی بکار برده، نه تنها یک بار بلکه دوبار، روی هیروشیما و ناکازاکی. قدرت های امپریالیستی اروپا از نخستین کاربران گازهای سمی بوده اند که جملگی مسئول مرگ میلیون ها انسان هستند.

با وجود این که کری از اخلاق و کشتار کور انسان های بی دفاعی که در حملۀ شیمیائی کشته شده اند حرف می زند، اوباما حکومت نظامی مصر را تأمین مالی می کند که در ماه های گذشته هزاران نفر از تظاهر کنندگا ن بی سلاح را در خیابان ها تارومار کردند.

جان کری نتوانست کوچکترین دلیل و مدرکی، خارج از بیانیۀ نامطبوعش، برای اثبات اتهاماتی که به رژیم سوریه در رابطه با حملۀ شیمیائی به غوطه در حومۀ دمشق مطرح کرد، عرضه کند. با این وجود اظهار داشت که : «آنچه از رویدادهای سوریه دریافت کرده ایم...این است که سلاح های شیمیائی در سوریه به کار برده شده. علاوه بر این، می دانیم که رژیم از نوع سلاح ها در اختیار دارد. می دانیم که رژیم می تواند از این نوع سلاح ها با استفاده از راکت به کار ببرد.»

چنین دلیل و برهانها و مدارکی هیچ چیزی را ثابت نمی کند. اگر چه جان کری ترجیح داد سکوت کند، ولی امروز بر هیچکس پوشیده نیست که شبهه نظامیان در جبهۀ مخالفان رژیم سوریه که از پشتیبانی ایالات متحده برخوردارند، آنها نیز چنین سلاح هائی در اختیار داشته و آن را به کار برده اند. گروه های مخالف رژیم اسد در یوتوب ویدئوهائی منتشر کرده و با افتخار قابلیت خود را در ساخت گازهای سمّی به نمایش گذاشته اند(2).

مقامات سازمان ملل متحد نیز بارها اعلام کرده اند که تجسسات و بررسی های آنها در سوریه نشان داده است که در حملات شیمیائی اخیر نیروهای مخالف بوده اند که از چنین سلاح هائی استفاده کرده اند و نه رژیم بشار اسد.

سازمان سیا که به یک سازمان شبهه نظامی تا به دندان مسلح در سطح جهانی تبدیل شده نیز به چنین سلاح هائی دسترسی دارد و می تواند به راحتی آن را در اختیار مخالفان قرار دهد.

در نتیجه اظهارات جان کری مبنی بر این که «اتهامات وارده علیه سوریه صادقانه بوده است» دروغ است : صداقت در مورد سوریه حکم می کند که مشخصا عکس آن است که حقیقت دارد.

مخالفان رژیم از هم گسیخته شده اند و در حال باختن جنگ هستند، تنها امید آنها مداخلۀ نظامی گسترده از سوی هوادارانشان در ایالات متحده، اروپا و در خارمیانه است. حملۀ شیمیائی که پیش از این دولت اوباما آن را به عنوان «خط قرمز» تعیین کرده بود، بهانۀ مناسبی برای مداخلۀ نظامی گسترده فراهم ساخت.

در بیانیۀ مهم دیگری، جان کری به شکل ابهام آمیزی اعتراف کرد که واشینگتن قصد ندارد برای پروندۀ بشار اسد مدارکش را اعلام کند، « همانگونه که بان کی-مون هفتۀ گذشته اظهار داشت، تحقیقات سازمان ملل متحد مشخص نمی کند که چه کسی سلاح شیمیائی به کار برده، ولی تنها مشخص شده است که از چنین سلاحی استفاده شده، چنین سنجشی از این پس برای تمام جهانیان روشن است.» این نظریه به این معنا است مستقل از تجسسات و بررسی های موجود در مورد هویت کاربران سلاح شیمیائی، واشینگتن از این بهانه برای حمله به سوریه استفاده می کند.

پس از درخواست اکید از سوریه برای تجسسات بی قید و شرط در مورد چگونکی حملات مورد نظر، جان کری در مورد پذیرش این درخواست از سوی دولت سوریه اظهار داشت که «به هر جهت، در مورد آنچه روی داده پذیرش دولت سوریه اهمیتی ندارد و حالا برای کسب اعتبار خیلی دیر شده است.» امروز همه خواهان راه اندازی جنگ هستند. بجز باز گذاشتن راه برای تسخیر کشور، هیچ راه دیگری و هیچ کار دیگری برای دولت سوریه  باقی نمانده که بتواند به اولتیماتوم های امپریالیسم آمریکا پاسخ بگوید.

تنها چند ماه پس از سخنرانی پاول به سال 2003 کاملا روشن شد که حرفهای او دروغ بوده است. در ماه های آینده، سخنرانی جان کری نیز که در گذشته علیه جنگ ویتنام در تظاهرات شرکت می کرد، از پشت پردۀ سیاست جنگ طلبانۀ ایالات متحده که امروز سوریه را هدف گرفته است، بیرون خواهد افتاد. جان کری در نقش کولین پاول.

 

 

پی نوشت مترجم :

1)امروز تولد کودکان هیولائی در ویتنام، لائوس و کامبوج به نسل جدیدی از کودکان انجامیده است که به آنها کودکان دی اکسین می گویند.

 

2)


http://www.youtube.com/watch?v=CcYH-5uz91k

منبع :


http://www.mondialisation.ca/a-la-veille-de-la-guerre-contre-la-syrie-kerry-a-la-maniere-de-colin-powell/5347206








August 29th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی